Thursday, December 25, 2014

Andai itu yang kau pinta

Posted by Lynn Yamin at 11:18 AM 0 comments
Aku sedar aku bukanlah insan yang baik untukmu 
Namun aku telah berusaha untuk menjadi yang terbaik
Ku penuhi segala permintaan mu 
Ku jaga keperluan mu 
Tapi hari demi hari 
Kata-katamu seakan pisau menghiris kalbu

Aku hampir tidak mengenali siapa dirimu lagi
Kau berubah wajah dan watak 
Kata-kata mu pada malam itu masih terpahat di benak minda ku

Bukan aku tidak cuba melupakannya
Namun setiap kali aku hampir melupakannya 
Dirimu seakan akan sengaja mengingatkan aku dgn peristiwa itu
Malah ditambah dengan tuduhan baru 

Tuduhan demi tuduhan kau lemparkan 
Aku dikatakan oleh mu berpoya-poya 
Sedangkan aku utuh disisimu saban waktu dan ketika 

Aku bingung memikirkan 
Apasalahku?
Apadosaku?
Hingga aku dilayankan sedemikian rupa 

Sering aku bermimpi 
Kau hadir disisiku
Memelukku dan bertanya khabarku 
Bertanya tentang diriku 

Tatkala aku ditimpa musibah 
Sering aku berangan
Alangkah indahnya
Jika kau org pertama 
...yg bertanya masalah ku
...yg memberi kata-kata semangat
...yg menenangkan ku

Tapi itu semua hanya dalam mimpiku
Itu semua hanya angan-anganku
Realitinya
Engkau tidak ambil peduli

Kini
Akhirnya
Kau lafazkan juga
Yang kau tidak ingin berbicara dengan ku
Kehadiran ku hanya menjengkelkan mu
Kau tidak mahu lagi disampingku

Walaupun pedih
Aku akur 
Aku akur dgn kehendmu 
moga Dia ampunkan dosaku trhadapmu

Dengan izin dari Nya
Aku akan pergi .... Keluar dari hidupmu
Aku akan diam....andai itu buat kau bahagia

Walaupun hati ku terluka 
Bagai dihiris sembilu
Tapi aku lakukan juga 
Adalakan kau bahagia 




Sunday, November 16, 2014

Gaji tak cukup

Posted by Lynn Yamin at 8:54 AM 0 comments
Selalu terbaca kat facebook atau mana2 lah
Iklan atau statement yg berbunyi lebih kurang macam ni "gaji RM2000 sebulan tak cukup? Ingin lebih sertai kami - anda akan dapat 3-4k sebulan"

Sejauh mana kebenaran ayat tersebut? Adakah benar sekiranya gaji yang kita terima sekarang RM2000 tidak cukup, dengan mendapat gaji RM3000 ia akan cukup. Anda pasti?

Ditambah pula dgn statement mudah hanya perlu sertai kami atau mungkin hanya perlu 2-3jam sehari atau hanya dgn facebook atau berada dirumah didepan PC dan sebagainya..
Waaahhh mudah sungguh tp kenapa agaknya pejabat2 masih lagi di penuhi oleh mereka bekerja? 

Secara sedar atau tidak iklan/statement ini memberi gambaran betapa mudahnya untuk dapat duit, inilah yg kita sogok pada generasi muda jadi tidak salah kalau mereka beranggapan mudah dapat duit duduk rumah je boleh dapat 2-3ribu

Tidak dinafikan kini ramai usahawan internet yg menjana income ribuan malah mungkin puluhan ribu.. Tapi mereka juga berkerja dan berusaha ke arah itu. Tiada jalan mudah untuk senang dan berjaya.

Tapi bukan itu persoalan yg ingin sya kongsikan- saya ingin sentuh berkaitan CUKUP atau TIDAK CUKUP.

Kalau anda pernah mendengar atau ikuti seminar pakar pengurusan wang pasti mereka akan kata 
Gaji RM2000 sebulan tidak cukup bukan kerana jumlah tersebut tidak cukup, tapi ia tidak cukup kerana anda berbelanja melebihi dari jumlah yang sepatutnya.

Dan mungkin anda pernah dengar statement atau peribahasa 
"Lagi besar periuknya, lagi banyaklah keraknya" . Ia sering merujuk kepada lagi besar gaji (income/pendapatan) lagi banyak la hutangnya! 

Sesungguhnya itulah hakikatnya, kerana kita adalah manusia yang dicipta dengan perasaan(nafsu) kepada kebendaan.

Tiada niat saya untuk menafikan hak anda untuk mencari duit / pendapatan lebih dari apa yang anda miliki atau terima sekarang. Cuma apa yg nak sy katakan di sini adalah memiliki lebih dari apa yang anda terima sekarang belum tentu menyelesaikan masalah anda! BELUM tentu ia akan cukup.
Selagi anda tidak menguruskan kewangan anda dengan baik selagi itu apa yg anda terima tidak akan cukup. 

Dan sebagai ISLAM ...paling penting adalah nawaitu kita dalam mencari rezeki... Jangan sesekali memasang niat aku nk cari duit untuk beli keta besar , rumah besar atau barang jenama..Tidak dinafikan kita mencari duit untuk keperluan seperti rumah, kerta dan lain2. Kalau itulah niat kita itulah yg kita dapat (dengan limpah kurnia rezeki dari Allah)... Kemudian apa? Adakah kita rasa puas? Sebagai manusia kita tidak akan tasa puas sbb tu apa yg kita dapat tak cukup ...
Oleh itu marilah kita sama-sama perbetulkan niat mencari rezeki kerana Allah, moga dapat rezeki yg boleh menanggun keluarga serta membantu org di sekeliling. (Peringatan untuk diri sendiri)
Terutama bagi yg berniaga .. 
Berniagalah dengan niat kerana Allah, moga dimurahkan rezeki dan moga dapat membantu orang disekeliling kita... Bukan semata mata untung, dan ingin buktikan pada org aku boleh berjaya. 

Apapun yg saya ingin kongsikan...
-hanya kita yang mampu mengubah diri dan nasib kita
-untuk berubah kita perlu ILMU & USAHA
-untuk berjaya NIAT & MATLAMAT kena betul

Sy doakan semoga kita semua berjaya dalam apa sahaja yg kita ceburi, usahakan dan lakukan innshaallah 

والله أعلمُ بالـصـواب

Tuesday, November 11, 2014

BULI

Posted by Lynn Yamin at 11:11 PM 0 comments
Beberapa minggu lalu kita digemparkan dengan kes seorang pelajar yang dipukul oleh beberapa pelajar lain sehingga mengakibatkan kecederaan yang teruk. Kemudian berita ini di perhangatkan lagi dengan tersebarnya video yang menjadi viral, kononnya ia adalah rakaman kejadian tersebut.
Kejadian dilaporkan berlaku di  MRSM Balik Pulau.

Untuk pengetahuan anda video klip tersebut bukan berlaku di MRSM Balik Pulau, Presiden Bekas Pelajar MRSM Balik Pulau telah pun membuat satu laporan polis untuk menafikan fakta penyebaran video tersebut.

Kejadian ini di kenali sebagai “buli”, di mana pelajar senior atau yang lebih kuat akan memukul pelajar yang lebih muda atau lemah. Bulu tidak hanya tertumpu dengan kegiatan lasak seperti “memukul” sahaja, malah mengarahkan seseorang secara paksa untuk melakukan sesuatu  yang tidak sepatutnya juga di kira “buli”, sebagai contoh membasuh baju pelajar senior, meniup lampu, mengira batu dijalanan, atau mungkin minum air rendaman baju.

Kesan daripada kejadian buli ini bergantung sejauh mana tahap buli tersebut dan sejauh mana penerimaan mangsa buli. Adakalanya buli boleh meninggalkan kenangan manis yang bakal diceritakan kepada anak-anak, apabila mengenang nostalgia semasa kecil. Dan buli juga boleh menyebabkan seseorang itu bangun dan berazam untuk tidak menjadi mangsa buli lagi. Itu kesan positifm tapi bagaimana kalau ia meninggalkan kesan negatif seperti kemurungan, kurang kepercayaan diri dan lebih teruk meninggalkan trauma kepada mangsa buli.


Sewaktu kejadian ini sedang hangat diperkatakan ramai yang menyalahkan pihak sekolah yang terlibat, malah tidak kurang yang melontarkan tomahan kepada pengetua. Saya terbaca satu komen “tu lah saya tak hantar anak saya ke MRSM, sebab ada anasir negatif”.  Begitu mudah manusia merumuskan sesuatu hanya dengan satu kejadian, lupakah anda ANGKASAWAN MALAYSIA yang pertama juga pelajar MRSM.  Malah banyak lagi tokoh-tokoh yang berjaya, yang berbakti kepada Negara & Masyarakat  merupakan pelajar MRSM , artis yang popular Neelofa juga pelajar MRSM. Kata-kata itu turut mnguris perasaan saya, selaku bekas pelajar MRSM, apatah lagi saya merupakan bekas pelajar MRSM Balik Pulau SPM 97.

Ketahuilah kejadian BULI bukan hanya berlaku di sekolah berasrama, ia juga berlaku di sekolah harian. Malah BULI boleh berlaku di mana sahaja, di tempat kerja; staff baru di arahkan membuat salinan dokumen berpuluh-puluh salinan walaupun sebenarnya itu bukan tugas dia, di rumah; abang atau kakak membuli adik, di jalan raya, atau mungkin di antara majikan. Malah kucing juga turut jadi mangsa buli manusia yang tidak bertanggungjawab!

Sebagai seorang yang pernah belajar di sekolah ASRAMA, Alhamdulillah saya bersyukur saya tidak pernah dibuli jauh sekali membuli. Sesungguhnya saya tidak faham kenapa orang suka membuli, dan lebih mengelirukan apabila mereka mengatakan membuli memberi mereka satu kepuasan.

Sebagai ISLAM kita percaya pada dosa dan pahala, membuli atau mengkasari orang sudah pastilah ia berdosa.  ALLAH juga menyatakan setiap yang kita lakukan pasti ada balasanya, harini anda buli orang anda rasa puas, bagaimana pula jika suatu hari nanti kalau anak atau keluarga anda dibuli? Adakah anda akan rasa puas?

Mangsa buli biasanya akan trauma dan berdendam, dan mencari kesempatan untuk membalasnya pada orang lain. Jika itu berlaku, maka akan ada mangsa buli baru, yang bakal mencari peluang untuk membuli. Kitaran ini akan berterusan. Untuk menghindarkan kejadian ini berlaku, kita perlu menghentikannya. Bagaimana? Menurut kajian mereka yang suka membuli biasanya kurang kasih sayang dan inginkan perhatian, perbuatan membuli adalah cara mereka menarik perhatian orang kepada mereka.  Oleh itu jom kita sama-sama semaikan kasih sayang dan curahkan perhatian kepada mereka disekeliling kita untuk hindarkan perkara buli. Innshaallah.



Thursday, October 23, 2014

BAHASA AL QURAN... BAHASA YANG INDAH DAN SEMPURNA

Posted by Lynn Yamin at 11:07 PM 0 comments

MashaAllah .. Subhanallah 

SesungguhNya Al Quran adalah bahasa yang terindah dan sempurna di muka bumi ini.
Mungkin bagi mereka yg tahu, fasih dan mahir serta menguasai bahasa Arab, apa yg bakal sy tulis ni adalah perkara biasa. Tahniah dan syabas saya ucapkan

Tapi bagi saya yang baru merangkak, dan baru mula mengenali Bahasa Arab ini, ingin saya luahkan perasaan kagum, takjub dan terpesona dengan keindahan serta kesempurnaan bahasa ARAB

Sesungguhnya , telah lama saya menyimpan hasrat untuk mempelajari bahasa ARAB,
rasa ralat tidak memasuki sekolah Agama atau mempelajarinya dari kecil. 
Tapi pepatah English ada mengatakan BETTER LATE THAN NEVER,
ditambah pula peluang menjejakkan kaki ke bumi Makkah pada 2010,
membuatkan saya ingin dan nekad untuk mempelajari bahasa AL QURAN ini

Di sebabkan kekangan masa, hanya pada 2012 saya berjaya mengikuti kelas pengajian Bahasa Arab.
Kelas Bahasa ARAB yang saya ikuti ialah kelas kelolaan Ust Rusdi Alias di Masjid sek 19,
sering mendengar slot beliau Hayya Bil Arabiah di radio IKIM menyebabkan saya tertarik untuk menyertai kelas tersebut. Namun pengajian saya cuma bertahan selama 2bulan, kemudian saya terpaksa menangguhkan pengajian disebabkan tuntutan kerja dan komitmen lain.

Namun pada tahun ini, lafaz syukur kehadrat Ilahi kerana sekali lagi saya berpeluang untuk mengikuti kelas pengajian Ustaz Rusdi. Kebetulan beliau membuka pengambilan baru pada bulan Januari 2014, dan kelas di adakan di OUM Shah Alam. Alhamdulillah jaraknya lebih dekat berbanding sek 19.

Alhamdulillah selepashampir 9 bulan kini saya telah menamatkan pengajian pertama iaitu 
CARA MUDAH MENGUASAI BAHASA ALQURAN menerusi KAEDAH PUSAR.
Dan kini meneruskan pengajian BAHASA ARAB KOMUNIKASI & TERJEMAHAN SURAH PILIHAN.
 Pengajian beliau lebih berasaskan terjemahan AlQuran, doa, wirid dan bacaan di dalam solat, ini memberi lebih pengertian, kerana itu saya tidak kisah walaupun saya masih belum boleh berkomunikasi dalam bahasa ARAB.  

Sebelum ini saya sering menyangka Bahasa English itu susah, terutamanya "GRAMMAR".
Saya rasa ramai yang setuju, rata-rata tidak yakin dengan penulisan bahasa english kerana risau tentang kesalahan grammar, termasuklah saya sendiri.
Sering kita beranggagpan kalau fasih berbahasa english, kira individu tersebut hebat,
apatah lagi kalau boleh dan mahir menulis didalam bahasa english pastinya lebih hebat
manakan tidak, mananya yang past, present and future.. ditambah lagi dengan singular and pluaral
pendek kata hebatlah.

Kebetulan pada masa yang sama saya turut mengikuti kelas 
Kemahiran Membaca AlQuran di UM,
dan ketika itu saya disedarkan betapa hebatnya huruf-huruf didalam ALQURAN.
Ini disebakan setiap huruf hijaiyah itu memainkan peranan penting dan perlu disebut dengan makhraj atau sebutan yang betul. Ini kerana sebutan yang salah boleh mengubah maksud perkataan tersebut.
Bukan sahaja huruf, malah baris dan titik nya juga memainkan peranan yang besar.

Menggabungkan pengajian Bahasa Arab & Kemahiran Al Quran yang saya ikuti, 
kini saya semakin sedar dan yakin bahawa BAHASA ARAB adalah yang terhebat 
 Bukan sahaja BAHASA ARAB mempunyai grammar past,present,future,singular or plural ...
Malah BAHASA ARAB lebih ia lebih lagi , di mana setiap huruf dan baris mempunyai peranan dan hujahnya yg tersendiri... sesungguhnya Bahasa ARAB adalah bahasa yang pertama di muka bumi ini'
dan ia juga adalah Bahasa Al QURAN 

Dari baris sudah boleh diketahui adakah ia merujuk kepada lelaki atau perempuan
Jangan kan baris malah tersalah titik pun boleh merubah maksud

MashaAllah sungguh hebat bahasa Quran
Syukur kehadrat Illahi walaupun agak lambat tapi sy diberi kesempatan utk mmpelajari bahasa yg indah ini
Semoga Allah memberikan terang hati dan istiqomah kepada sy untuk terus mempelajari dan mendalami keindahan bahasa Al Quran ini .. InshaAllah

Monday, October 20, 2014

Tidak salah, tapi ......

Posted by Lynn Yamin at 3:25 AM 0 comments
Saya bukan seorang yg a'lim, jauh sekali pandai agama, rasanya ilmu yg ada sangat nipis, lebih nipis dari sehelai tisu muka.

Saya menulis bukan untuk menunjuk pandai, jauh sekali untuk memperbetulkan keadaan, tapi sekadar ingin meluahkan apa yg terbit dari hati saya sbgi seorang ISLAM. Sedih, luluh dan hiba apabila membaca coretan-coretan di media social, yg di update oleh saudara se ISLAM yg berbalah menegakkan fahaman masing-masing tentang hukum ALLAH.

ISLAM itu mudah, lagi memudahkan bagi mereka yg benar benar mendalami ISLAM.Al Quran diturunkan sebagai panduan hidup umat ISLAM.
Sy tidak mahu mempersoalkan HUKUM ALLAH, yg ingin saya persoalkan.....kenapa selepas ia berlaku baru ada pihak tertentu yg ingin mempersoalkan MOTIF acara tersebut dianjurkan? 
Mengapa tidak SEBELUM ia dianjurkan? Atau sebelum diberikan kebenaran untuk dianjurkan?
Kalau sudah tahu ia bakal mengundang kekeliruan atau syak kepada masyarakat bukankah lebih afdal TIDAK dibenarkan acara seperti itu!
Sampai bila Negara Malaysia ingin bersikap sedemikian?
Biarkan sesuatu berlaku kemudian baru persoalkan?
Bukankah kita sepatutnya mengkaji dan berbincang sebelum pelaksanaan dibuat?

Menyentuh sedikit dgn apa yg berlaku, sbgi Dr Veterinar, tidak dinafikan adakalanya saya kesal dan sedih dgn sikap segelintir umat ISLAM yang tidak memahami apakah yang dimaksudkan najis berat yang melibatkan anjing, sehingga adakalanya barang keperluan haiwan yg bergambar anjing pun tidak mahu dipegang kerana HARAM / NAJIS. 
Perlu faham apa yg "NAJIS" , najis antara kita dengan anjing apabila salah satu daripada 2 individu ini (sama ada manusia atau anjing) berkeadaan basah. Kalau keduanya berkeadaan kering TIDAK di kira najis. Dan bahagian yg terkena najis perlu disamak atau disucikan dengan membasuh bahagian yg terkena najis 7 kali dengan didahului 1 basuhan air tanah, diikuti 6 basuhan air mutlak. Sekurang-kurangnya itu yg saya faham dan pegang dari dahulu sehingga sekarang seperti yang diajarkan oleh Ustazah saya.

saya tidak meletakan mana-mana ayat quran / dalil / nas atau hadith kerana saya bukan ahlinya, saya cuma berkongsi apa yang saya faham. Sila rujuk pada para ustaz dan ustazah.

Secara tidak sengaja sy terbaca satu entry mengatakan org tidak nampak kebaikkan di sebalik penganjuran tersebut, menurut entry tersebut acara trsebut ada menunjukkan cara untuk bersamak(bersuci). Soalan sy pd penulis, kenapa selama hari ini tidak ada dalam silibus Pendidikan Islam di sekolah ke yg menerangkan cara untuk bersamak (bersuci)?
 
Seandainya yg ingin disampaikan adalah kepentingan bersamak, ada baiknya kita anjurkan kempen kesedaran menyucikan diri mengikut tatacara ISLAM atau mungkin kempen kesedaran pengertian hukum najis dari sudut pengertian ISLAM
Saya tidak pernah menghina ANJING (mahupun BABI), siapa saya untuk menghina sebaik-baik ciptaan ALLAH, kerana saya juga adalah makhluk ALLAH yang hina. Cuma telah dinyatakan oleh ALLAH bahawa haiwan ini didalam kategori najis.

Dalam ISLAM kita dinasihati atau digalakkan menjauhi perkara yang tidak baik, yg menimbulkan syak, mendatangkan mudarat dan dosa. Dan kerana itulah motif penganjurannya dipersoal. Ya betul, tidak salah memegang anjing tetapi hukumnya jatuh kepada najis berat dimana kita perlu bersuci mengikut kaedah yg telah ditetapkan. Jadi mengapa pula perlu dianjurkan kempen memegang najis?

Sebagai contoh;
Kita tahu air kencing najis, kalau kena baju , baju tersebut perlu dibersihkan/disucikan terlebih dahulu sebelum boleh pakai. Secara logiknya nak ke kita saja kencing kat baju kita?
Kita tahu kalau terpijak paku sakit, tapi nanti lukanya boleh sembuh, jadi adakah kita sengaja nak pijak paku?

Jangan mudah mengatakan insan-insan yg tidak bersetuju dgn penganjuran tersebut SEBAGAI tidak nampak kebaikan yg dilakukan dlm acara trsebut (seperti mengajar cara bersamak) , dikhuatiri anda yg tidak nampak apa yg mereka nampak.
 
والله أعلمُ بالـصـواب

Friday, October 10, 2014

SUSAHNYA MENCARI PEKERJA

Posted by Lynn Yamin at 4:44 AM 0 comments
Harini di facebook terbaca entri dari Linda On yang di share oleh seorang rakan
Kisahnya mengenai seorang nyona yg gigi berniaga mencari rezeki di hadapan restoran kepunyaan Linda On, dan Linda menyuarkan kesal dengan sikap remaja sekarang yg lebih rela tidak berkerja dari penat.

Entri tersebut mendapat komen dari pengguna FB, rata rata menyokong kenyataan Linda On, malah turut berkongsi pandangan terhadap mereka ini.

Kini hangat diperkatakan perihal remaja yang digelar GENERASI Y. Mereka terkenal dengan sikap sambil lewa dan bermalasan mereka. Tidak dinafikan mereka ini sangat kreatif, tapi yang sedihnya mereka kreatif tidak bertempat.

Saya sendiri beberapa kali berhadapan dengan sikap generasi Y, bagi saya segelintir mereka ini boleh la dikategorikan sebagai

  • suka kepada perkara yg menyeronokkan
  • tidak mampu dan tidak sanggup menghadapai kesusahan
  • suka bermalasan
  • tidak bersedia dan berdisiplin
  • kreatif tidak bertempat
  • kurang jati diri 
  • kurang adab dan tatasusila
  • kurang kesedaran sivik

tapi jangan salah faham , BUKAN SEMUA segelintir mereka sahaja ... dan seperti biasa yang segelintir inilah yang membawa masalah dan memberi impak kepada yang lain
Ramai daripada mereka ini yang hebat hebat...
seperti menjadi usahawan dalam usia yang muda

Selama ini saya ingat saya sahaja yg pening mencari staff ternyata ramai majikan diluar sana yang mengalami masalah yang sama.
Selama ini saya ingat saya sahaja yg mengeleng kepala melihat email, resume dan menghadapi calon temuduga rupanya ramai majikan diluar sana yang mengalami masalah yg sama.


saya ingat saya je yg susah nak cari staff.... maklumla kerja di Lynnvetclinic Lvc kan tak la seglamer kerja di sesetengah tempat :) ... klinik haiwan lah katakan ...
mana nak bersihkan sangkar kucing
mana yg nak menyapu and mop lantai

pernah jugak terdengar staff mengomel
"aku ada diploma tak kan nak sapu sampah"
"aku belajar bukan nak mop lantai, aku ada diploma la"

tapi tu la hakikatnya yang perlu ditempuh oleh peniaga atau usahawan kecil
nak cari pekerja .... pekerja demand... nak gaji melambung tinggi
bila ambil pekerja .... kos meningkat
tak ambil pekerja .... permintaan pelanggan pula sukar dipenuhi

tapi apakan daya....
nak salahkan sepenuhnya budak2 ni pun susah juga
macam mana kan?
kalau yang mewah dan berada sedikit ... di rumah sudah ada pembantu
segala kerja di galas pembantu, daripada mengemas, membasuh dan memasak
pastinya anak2 ini tidak pernah buat kerja rumah
berbeza dengan zaman kita membesar
macam saya seawal umur 10tahun dah buat kerja kerja rumah
apatah lagi zaman mak ayah kita, di umur itu sudah mula cari kayu api

kalau keluarga yang sederhana, dan ibu tidak bekerja pula
segalanya ibu yang buat
yang disogok kepada anak anak ini belajar belajar dan belajar
takpe biar ibu buat , awak belajar je ... biar pandai nanti dah besar tak perlu buat kerja2 mcm ni....
takpe biar mama buat, nanti awak penat macam mana nak belajar, ...biar pandai nanti dah besar dapat gaji besar

memang tidak dinafikan... generasi yang di labelkan generasi Y ini generasi yang manja, kerana saya juga telah beberapa kali berhadapan dengan mereka ....
tapi jika difikirkan semula...
dimana punca ianya berlaku
sedar atau tidak kita sedikit sebanyak , secara tidak langsung turut menyumbang ke arah itu ...

sekadar pandangan

Tuesday, October 7, 2014

Gerhana Bulan 2014

Posted by Lynn Yamin at 11:47 PM 0 comments
hi guys..

Dari semalam orang sibuk berkata tentang GERHANA BULAN tambah pelik juga ....apabila saya mendapat satu mesej yang mengatakan "umat ISLAM digalakkan berzikir, bersedekah dan mendirikan solat sunat" terdetik di hati apa pula keistimewaan gerhana bula kali ini?

gambar di ambil dari www.mutoha.blogspot.com klik pada gambar untuk info lanjut 

Sebelum ni tak pernah dengar pun orang kecoh kecoh
mungkin sebelum ni tiada kecanggihan teknologi, kalau ada pun amatlah terhad
mungkin juga dulu tiada komunikasi canggih, sekarang penyebaran maklumat begitu pantas kalau tak "foward" org akan COPY N PASTE

Bagi mereka yang tak tahu apa itu Gerhana Bulan, haa boleh klik kat sini takpun u google je la GERHANA BULAN

Pagi tadi dalam perjalanan ke tempat kerja, seperti biasa saya mendengar Radio IKIM.fm.. topik yang dibincang pun berkaitan Gerhana Bulan..mmm menarik. Temubual tersebuat diantara DJ radio (Sdr Pian & Sdri Yati) bersama Pegawai Bahg Ilmu Falak dari Jab Mufti Johor (Lupa pulak nama beliau). Selesai mendengar slot tersebut terasa diri ini amat jahil.... اَسْتَغْفِرُ اَللّهَ الْعَظِیْمَ  i

Antara intipati yang ingin dikongsikan bersama pembaca , terutama mereka yg tak tahu macam saya. Mengikut perkiraan dan berdasarkan ilmu ahli falak, gerhana bulan akan berlaku pada hari ini iaitu 6 Oktober 2014, bersamaan hari Rabu.

Sehubungan dengan itu umat Islam digalakkan memperbanyakkan berzikir, bersedekah dan mendirikan solat sunat gerhana. Malah masjid-masjid dan surau-surau digalakkan menganjurkan/melakukan solat sunat secara berjemaah.... menarik kan apa keistimewaannya ?

Sesungguhnya (maaf saya tak ingat firman atau hadis yang di baca oleh beliau) kejadian gerhana bulan adalah bagi mengingatkan umat Islam akan hari kiamat. Gerhana bulan yang berlaku adalah seakan raptai berlakunya hari kiamat. سُبْحَانَ اللّهُ Subhanallah....

ini ada diterangkan dalam Surah Al-Qiyama (Surah 75) ayat 6-9 ..
Ayat 6...Dia bertanya (secara mengejek): "Bilakah datangnya hari kiamat itu?"
Ayat 7...Maka (dijawabnya:hari kiamat akan datang) apabila pemandangan menjadi terpendar-pendar (kerana gerun takut),
Ayat 8...Dan bulan hilang cahayanya
Ayat 9...Dan matahari serta bulan dihimpunkan bersama

gambar ini di ambil dari www.falaksyarie.blogspot.com
klik pada gambar untuk info lanjut
Kerana itulah umat Islam digalakkan untuk memperbanyakkan zikir, bersedekah dan mendirikan solat sunat. Manalah tahu ia benar-benar permulaan bagi berlakunya hari kiamat. Rasa kerdil bila dengar apa yang di katakan,

Solat sunat gerhana atau Solat Sunat Khusuf 

dilakukan selepas berlakunya gerhana, BUKAN sebelum. Cara melakukan adalah sama seperti Solat Sunat yang lain, iaitu 2 rakaat.
Tetapi setiap rakaat 2 kali ruko'... erk cam mana tu
 maksudnya begini... lepas AlFatihah, baca surah, pastu kita ruko'(yg pertama) pastu iktidal, baca AlFatihah (kedua), diikuti dengan bacaan surah pastu ruko' (yg kedua) ..pastu baru sujud

Nak tahu lebih details boleh rujuk di sini 

Rasanya itu sahaja perkongsian saya pada hari ini :)







Selesantipati yang ingin dikongsikan bersama, terutama mereka yang sama kurang ilmu seperti saya.



Sunday, September 21, 2014

Saya Sedar Siapa Saya

Posted by Lynn Yamin at 12:00 AM 0 comments
Cerita 1

Saya sedar siapa saya.....
Saya bukanlah seorang insan yang baik serba serbi.... jauh sekali untuk mengaku diri ini sempurna

Sebagai manusia saya ingin menjadi yang lebih baik, oleh itu saya sering berusaha memperbaiki diri sendiri, serta membuka ruang untuk orang mengajar dan menegur saya, saya juga sering bertanya seandainya ada yang tidak kena

Saya sedar siapa saya......Saya bukanlah seorang yang sempurna tingkah laku.... saya sering melakukan kesalahan
Seandainya saya tersedar akan kesalahan saya, kemaafan yang akan di pinta.....
Seandainya saya ditegur saya terima, walaupun adakalanya saya tidak nampak di mana kesalahannya

Dan saya akan berusaha untuk memp[erbetulkan kesalahan saya serta berusaha untuk tidak mengulanginya lagi.
Namun saya tetap manusia biasa yang tidak terlepas dengan kemarahan dan kealpaan

Namun ada segelintir diantara kita yang langsung tidak boleh ditegur
Ada juga yang menganggap teguran itu adalah sesuatu yang sangat negatif
Ada yang terus terasa hati dengan tegurang yang tidak seberapa
Tidak kurang pula yang menjawab dan memberi 1001 alasan untuk membuktikan dia betul

Hakikatnya teguran hanyalah pandangan daripada orang lain terhadap apa yang kita lakukan
Dan kebiasaannya ia lahir apabila apa yang kita lakukan adalah berbeza dari apa yang sepatutnya

Tidak semua teguran itu bersifat negatif , malah kebanyakkannya bersifat positif 
Terpulanglah dari sudut apa kita ingin menerimanya

Jadi rugilah bagi mereka yang ditegur dengan sewajarnya tetapi tidak mahu mengambil ikhtibar dari teguran itu.
Lebih rugi apabila mereka tidak sedar atau tidak mahu mengaku akan kesilapan diri
Dan terus yakin bahawa mereka betul dan tiada kesilapan

Cerita 2


Saya sedar siapa saya .....
Saya bukanlah dari golongan yang senang
Saya juga sedar yang saya bukan dari keluarga yang mewah 

Untuk menyara kehidupan saya perlu bekerja
Untuk menikmati kehidupan yang selesa saya perlu bekerja
Untuk menyara kehidupan serta membantu keluarga saya perlu bekerja

Untunglah bagi mereka yang bekerja adalah "pilihan baginya"
Di mana jika tidak bekerja ada ibu bapa yang mampu menyara kehidupannya
Sekiranya ingin sesuatu pinta sahaja pada mereka pasti mereka sediakan
Persoalannya sampai bila?
Sedangkan Rasulullah juga bekerja malah baginda adalah usahawan yg terkenal dan berjaya.
Baginda tidak meminta

Untuk mereka yang sering bangga menlafazkan "aku kalau tak kerja pun mak bapak aku mampu tanggung aku?"
Sedarlah ....sebenarnya anda sepatutnya berasa malu dengan diri sendiri.

Saya sedar siapa saya.......
Saya bukanlah insan hebat dan berbakat jauh sekali untuk dikatakan terkenal
Saya juga tidak mempunyai kepakaran dalam apa apa bidang
Tidaklah sehebat segelintir individu yang ditawarkan gaji ribuan ringgit

Dan bekerja hanya mengikut tahap kelulusan dan jawatan yang di sandang

Sering terdengar suara suara sumbang...
Saya dulu belajar diploma bukan untuk mop lantai 

Saya dulu ambil sijil bukan untuk jawab telefon
saya dulu ambil degree bukan untuk sapu atau buang sampah
Saya dulu jadi doktor bukan untuk basuh termometer
tidak kurang juga .....
Eh aku kat sini part time sahaja
Eh aku kerja sampai kul 5 je
Eh aku pegawai kenapa aku nak tunggu pulak

Saya sendiri pernah bekerja lebih dari apa yang  dibayar
Kerja lewat petang
Balik sehingga 11 - 12 malam
Saya juga pernah melakukan kerja2 yang tidak sepatutnya saya lakukan
Cuci kandang, mop lantai , cuci reban , tangkap ayam
Sikit pun saya tak rasa kurang atau rendah
Merungut jauh sekali

Malah saya sering berusaha untuk melakukan sesuatu yang dapat menambah baik syarikat
Tapi saya lakukan itu semua dengan ikhlas untuk kemudahan bersama
Tidak langsung mngharapkan "kredit"/pujian jauh sekali upah

Saya sedar saya bukanlah pekerja yang baik
Saya juga sering merungut dan mengeluh

Tapi seburuk manapun  majikan saya ..... 
seingat saya ......saya tidak pernah mengeluh jauh sekali merungut di hadapan boss saya,
apatah lagi untuk mengeluh perihal kerja
mungkin segelintir orang akan kata saya bodoh
tapi saya tetap dengan pendirian saya......dia adalah majikan saya
Saya hormat dia, selagi apa yang disuruh tidak melanggar hukum Allah saya akan lakukan
Saya hormat dia kerana dia yang membayar gaji saya

Apapun dia tetap majikan
Rezeki datang dari Allah, tetapi ia disalurkan kepada saya menerusi majikan saya
Walaupun majikan saya tidak sempurna, atau mungkin membuat saya terasa
saya tetap menjalankan tanggung jawab saya sebaik mungkin
kerana itu tanggungjawab itu adalah amanah kepada saya
Bagi saya sekiranya saya, gagal melaksanakannya dengan baik maka tidak berkatlah gaji yg sy terima 


Hubungan majikan dengan pekerja sama juga seperti guru dengan murid 

Friday, September 12, 2014

COKE BOTTLE' BY AGNES MO

Posted by Lynn Yamin at 3:12 AM 0 comments



And here we go, Wizz Dumb...
No, don't play..
Dumb drum, Rum pum pum

I got dollars, could you imagine?
They're giving love to an independent woman
I'm VIP, so they can't see me
I'll be like damn now they tryna hit on me
But I just doing up,
Me don't care about 'em
It's like I'm on the cloud,
Me don't care about 'em (damn)
I got it from my mama
I thank her every day
Every day they keep their eyes on me

I, I, I, I got a man,
He know that [2x]
He probably has no chance
But he keep lookin' lookin' lookin' further deep
That he can get a little try get-get-get a little try


I see you're lookin' at my curves, coke bottle [2x]
I got that box, some box, some popping like rubberband [2x]
I see you're lookin' at my curves, coke bottle [2x]
I got that box, some box, some popping like rubberband [2x]

[Timbaland]
Can you pop it? Like I'm rubberband on the tip but me
You drop it to the floor (babe)
Bring it back to me
But man in 'em world, gotta pop what 'em would be
Her curves make me go crazy, that's why its B an insane
A coke bottle shape, yeah they scream on my name
But wait wait she said she got a man
The way she move it move it move it
Got me in the trance
I gotta, I gotta tell her that I'm a fan (yes sir)

[Agnez Mo]
Fast car, you'd never catch me
You lookin' hot you need a neck prey
Is it 'cause separate in our official outfit on me (Get away)
(Do-don't touch me)

I, I, I, I got a man,
He know that [2x]
He probably has no chance
But he keep lookin' lookin' lookin' further deep
That he can get a little try get-get-get a little try

I see you're lookin' at my curves, coke bottle [2x]
I got that box, some box, some popping like rubberband [2x]
I see you're lookin' at my curves, coke bottle [2x]
I got that box, some box, some popping like rubberband [2x]
I see you lookin' at my curves coke bottle

[T.I.]
Yep okay you strip Agnez shift me
I love it broadband five on Pic G
The hard rock on gift me, brand fifth G was Jay shit free
OK, I drop my time, waste time for
Trunk your prankly bathtup
Even a chick got decide too
But none of that matter how I fuck it
I can't, I-N-G, but I asked somebody
Hold on shawty, holding your back
Got a 4 fools, let it go, get it back
But they asked Timbo, he knows I'm back
It was lookin' A-M-O bring the cup, grab by me
I ain't to go
He wouldn't go
As what different us
She said you sharp, so going up bring it up to the world

I see you're lookin' at my curves, coke bottle [2x]
I got that box, some box, some popping like rubberband [2x]
I see you're lookin' at my curves, coke bottle [2x]
I got that box, some box, some popping like rubberband [2x]
I see you lookin' at my curves coke bottle



Tuesday, March 25, 2014

APAM PELANGI

Posted by Lynn Yamin at 3:31 AM 0 comments
Hi guys once again i'm cooking hehe
It been quite sometime i want to cook the "Apam Pelangi" or Rainbow Apam/Cake

Finally I made it ,
i take the recipe from here

Ingredients
2 grade A eggs
1 teaspoon ovallate
1 teaspoon Vanilla Essence
150 gram  Plain Flour
1/2 teaspoon Baking Powder - mix and sifted
90 gram Fine Sugar
125 ml Coconut Milk (Fresh or Instant)
Food dye accordingly
** i used 5 colors blue,red,yellow,green and violet




Prepare steamer
Heat the steamer.
Prepare round cake tin approximately 8 inch diameter, you can place bake paper myself i apply very thin layer majerin

Prepare the dough.
Whisk ovallate with sugar well blended.
Add the eggs -- whisk with high speed until thick
Lower the speed, pour the coconut milk and vanilla essence - mix well.
Add the flour, bit by bit till finished.

Divide dough to few parts drop your dye accordingly
In my case, i use 5 colours blue, red, green, yellow and violet.

How to make the layer? 
By using a tablespoon, scoop your dough alternately and place the dough in the center of your cake tin. Just add on top to each other. Than shake the tin to make it flat.

Ready to steam
Place into steamer, steam with medium heat for 30 minutes.



When cooked, leave to cool a bit before removed from the cans. Can serve.






Thursday, March 6, 2014

Jangan di jolok sarang tebuan

Posted by Lynn Yamin at 4:25 AM 0 comments
senario ni kita namakan..... PROVOKASI
SENDIRI CARI PENYAKIT ..so SENDIRI TANGGUNG la kan

Aku ni bukanlah pengikut setia dunia hiburan tanah air
apatah lagi nak follow perkembangan retis yg tak begitu nak retis yang namanya HANEZ SURAYA
kenal pun tak ... cuma aku adalah terdengar gossip yang kononnya dia cuba ikut gaya Fazura
and aku pun ada lah baca komen Fazura, and i am totally agree with Fazura
siapa dia, untuk Fazura jatuhkan huhu.... perasan baban minah ni

ok berbalik pada entry harini
actually aku terpanggil untuk ikuti "isu hangat" ni sebab
i think few days ago kot waktu demam aku adalah usha-usha wall kawan-kawan
aku terbaca satu post oleh seorang teman lama, yang agak marah dengan kenyataan HS
to be honest, aku tak pernah tengok kawan aku tu post se-serius itu, siap tag hubby dia
oleh itu aku pun tertaik nak tahu what's up
sesuai dengan nama aku #akuminahgoogle aku pun google
owh ... then aku masuk www.tonton.com.my untuk lihat sendiri rancangan Melodi tersebut
wow!!! gile kentang minah ni
then aku tengok plak melodi next episode, statement balas isteri
hambik ko.... huhu ....pastu reply HS... pucat and gagap nak jawab

sebagai org luar aku tak berani nak komen lebih lebih la
tapi terang dan nyata wife dia kata dia pun dah tak hingin kat suami dia
terang dan jelas hubungun mereka macam retak menunggu belah
tapi si pompuan ni plak tak buleh nak sabar ... gi cucuk pulak
so sebenarnya retis ni la yang cari penyakit tul tak
org tu buat derk, tak amik port ...ko pikir ko betul
org tu senyap, buat tak endah....ko besar kepala
yang ko gatal miang cucuk dia nape
bila dia bersuara ko la pulak melatah
sapa yg pukul canang, sapa yg mencabar
tak yah nak cover la kan...aku rasa ramai kot saksi dengar statement dia kat melodi tu
yang tak boleh nak terima pakai, dia yg cari fasal, aleh aleh dia minta si isteri tu pulak minta maaf? ..se...ngal

tula sabar tu separuh dari iman
cuba dia sabar sit and relax
kalau dah jodoh dia tak kemana
Jodoh dan pertemuan kan rahsia ALLAH
buatnya hubungan dia dengan sisuami tu tak menjadi
tak ke malu ....

ini punya orang pun ada....letih

Tuesday, February 18, 2014

My Trover Account

Posted by Lynn Yamin at 6:32 PM 0 comments
19 February 2014

Dear reader

dear readers ,
today i would like to share about "TROVER"
have you heard about it?
TROVER is an application where you can share photo of your vacation, holiday, location or any local gems.
it kind a travel photo blog , it was great and i'm so glad that i found it
you should try it ...you will not regret
Trover apps, not only from your PC but also from your smartphone
i have it in my iPhone .... don't worry it also available for android user

Not only you can share yours, but you can browse others...
If you love to travel but cant afford it or still wondering where to go ...lets have fun with #trover




Hi Trover...
i'm not a photographer but i love to travel and take photo.
all photo upload in this account is truly mine
i use simple camera, and some from my handphone
all photo setting auto and no editing
my apology for low quality picture
the important is i wanna share with you the great moments

"kaki melangkah, mata melihat, hati berkata
Ya ALLAH.. syukur atas rezeki MU 
yg memberi aku peluang
menghayati&menikmati ciptaan MU"



Thursday, February 6, 2014

7 Februari 2014

Posted by Lynn Yamin at 8:34 PM 0 comments
Dear diary

Subhanallah...
now... everything is at our fingertips
amazing right?
if you don't know how to do it ...
just search it online 

serve my title "Aku Minah Google"
what i have to do is just google 

i have to finish my assigment
but i don't know how to make a video 
so what i did is just type "cara membuat vidoe slide"
just follow step by step as been told in the website 
tadaaaa
now i can make my own video ...cool
will upload and share with you guys later k

little bit a bout me

Posted by Lynn Yamin at 8:19 PM 0 comments

hi i am Lynn Yamin
a daughter and a lady
born in Kota Kinabalu, grown up in Negeri Sembilan
considered as mix blood kids, between Malaysia and Philippines
but no worries my blood is red 
my ancestor mix from Sulewasi, Tanah Melayu, Spain and Philippines,
 at least that what i been told since i was a kid
i am so grateful to have relatives all over the world
and yet still wondering where is my other half

i love my work so much, even i never dream to be a vet 
i love dolphin since i was a little girl, 
coz they are so cute and brilliant, amazing animal
yet i have cat as my pet, her name is Felix

my work in science field, but my passion is art....
"love is art, art is thinking"
it been a while i didn't do art , due to hectic schedule
inshallah i will find time for it

i love travel....
for me world is the biggest classroom 
when i travel....the most fascinate me
is the building, the architecture

hurm ....
i think you already know me...
i better stop before you know me better than myself
enjoy reading my blog,
it still empty...nothing much 
will try add more and more entry 
anyway thanks for visiting and drop by
hug and kiss
xoxo

Thursday, January 30, 2014

xoxo

Posted by Lynn Yamin at 9:59 PM 0 comments
 

double why Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review